~dah xpenuh dah..

Assalamualaikum..


Alhamdulillah,dah sampai pertengahan ramadhan dah kan...puasa penuh lagi tak setakat ni? Hihi..

Hari tu ada cite pasal terawih kat sini kan..biasa2 je kat sini..sembahyang 8 rakaat terus balik,xde tazkirah pun..tu pun makcik2 arab lepas bagi salam witir terus berebut2 turun pakai selipar...ganas2 pulak tu..xsabar nak balik kot..dila apa lagi,risau selipar hilang disepak mana2,so cepat2 jugak la balik..kecik kan,senang menyelit celah2 mak cik arab besar2.. kuikui..:-p

Sini kalau solat fardhu,perempun tak solat kat masjid..memang xde..untuk lelaki je dia bagi..sebab bagi diorang perempuan elok solat rumah...tapi boleh je pergi asal betul2 tutup aurat,pakai stokin,jangan selak kain solat tinggi2.. huhu..tapi bila solat terawih,boleh pulak perempuan solat masjid..xfaham..di tingkat atas setiap masjid..apa lagi,dila ajak la cik abang g..nak rasa solat kat masjid sini..solat fardhu xboleh,solat sunat pun jadi la..

Hari first pergi,fuh! Ramainye! Azan je isyak pergi2 dah kena duk belakang sekali kat pintu keluar..dan ada yang sampai solat atas lantai tangga..bila ramai camtu,mula diorang main langkah2 je belakang orang sujud..sebab nak cari tempat solat..yang geram,bolehnya duduk depan orang solat..berdiri sampai orang tengah solat xleh sujud! masa tu, Sabar2..dugaan..

Kejadian macam tu berlanjutan sampai 3 hari...3 hari je?? Ahah..sebab start hari yang ke4 dah mula xramai..xde dah berhimpit2 cari tempat solat..dan semalam hari ke 15 kosong,kosong..ouh..eh! Najwa xde kat situ..hihi...tapi boleh nampak la kosong..ada 5 barisan je dari 10 barisan..solat pun xserapat dulu..ok...perkara biasa,semangat di awal ramadhan je! Nak tahu diorang kat mana??



Macam ni la awal2..


sekarang??
Kat kedai2 membeli barang..ada yang jual kasut lelong..kasut xcomel pun,macam dah pakai je..huhu..tapi sini memang famous bundle pun..pastu ada yang beli baju,bawak family g situ g sini..rumah dila betul2 depan pekan kan..pekan kecik yang ada beberapa buah kedai baju dan kasut..dan depan tu masjid...azan je isyak,g masjid..tengok ramainye orang tengah jalan! Diorang watpe..rupenya bawak family g beli barang nak raya kot..memang ramai..yang lelaki pun ramainye lepak...balik terawih still ramai lagi..xhabis shopping lagi rupenye..

Ala..xyah heran la..kat malaysia pun sama je dila tengok tahun lepas..time 'cuti' xg terawih dila g shopping complex..penuh! Sesak nafas..hoho.

Betul ustaz cakap..sekarang orang fikir puasa sebab lepas tu yei! Raya! Zaman nabi orang duk sibuk kejar pahala 10 akhir ramadhan..sekarang sibuk cari diskaun nak sambut raya..huhu...peringatan untuk diri dila jugak..sebab pernah jugak wat camtu..=_= sekarang beli on9 je sebab malas nak bersesak2:-p

Salam;)

7 comments:

  1. yeke.. sini taklah ramai mana tapi still maintain.. yang pasal dila tanya tuh atil buat entri ei..

    ReplyDelete
  2. pose my pun da belobang 2 hari..x larat asek muntah.tp 2 ari ni kurang muntah.mgkn sbb da 2 ari x mkn nasik..jap td msk sup aym.dr smlm teringin mkn sup n char kuey teow..

    ReplyDelete
  3. betol 2...kt tmpt ida pon dh makin kurang org kalo nk banding mula2..sesak betol :)

    ReplyDelete
  4. malaysia pun sama jer dila mula awal ramadhan rami la lepas tu makin kurang dan kurang org pergi tarawih hihi...wani ni ha sekali pun xpergi lagi sejak dapat qalief hikhik

    ReplyDelete
  5. bestnyer dila.. sempat rase 2 hari ja pose sane.... rindu nak balik saneeeee

    ReplyDelete
  6. ouh sungguh tak sangka .. sama je ke rupanya org arab . bila hari ke 4 , 5 . dah tak ramai . :P

    mmg geram gak la dengar berdiri depan org tengah solat tu . adehh . haha , sabar2 je la akak kan ?

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)