~ RoTi PuRi....~

Salam syg my followers!=)...semalam hubby teringin nak makan roti ni...ape lagi,mula la dila uli sorang2 masa hubby g study rumah kawan..balik2 dh leh makan...2 pinggan penuh kami mkn cicah kari daging..hihi..resepi ni dila tahu dari mak mertua dila..umi bagi resepi nak wat...n cara nak goreng nak bagi gemuk2..hehe..tapi resepi ni dila ubah sikit...jom tengok..nanti leh cuba wat....sedap makan ngn kari daging atau sardin=)



bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum
1 1/2 tepung atta
sedikit mentega
1/2 cawan air suam yg tlh diletak secubit garam..
1/2 cawan susu segar...xnk letak pun xpe...tp klu letak rasa manis2 skit..=)

cara2 :
- campur kesemua tepung,susu segar ngan mentega..uli sehingga mentega sebati ngan tepung...masukkan air garam sedikit demi sedikit....sehingga menjadi doh....biarkan setengah jam...

-bila dah setengah jam, bulatkan doh kecil2 dan canai menjadi nipis...

- ok..bila nak goreng tu,api kenalah sederhana perlahan..jangan terlalu perlahan,nanti xgemuk pulak roti tu..dan goreng bila minyak dah betul2 panas...masukkan ke dalam api dan cepat2 percik minyak guna senduk ke atas roti tersebut....baru la dia jadi gemuk...percikkan sampai dia betul2 jadi gemuk...lepas tu balikkan dan siap!=) jgn goreng terlalu garing,xsedap pulak...goreng lebih kurang 1 minit je..

senangkn??=) tapi bg sape2 yg xde tepung atta,blh je just gunakan tepung gandum..tapi kena letak yis mauripan sikit .=)..cuba la..rugi xcuba benda simple ni...selamat mencuba...^_^

~ hEpi BirThDay My Frenz k.Sya...~


Smlm brthday k.sya...selamat hari lahir yg ke 23 tahun..semoga dia murah rezeki n bahagia selalu di samping suami tercinta..=)











~ the things....that i LoVeD!! ~

~ these are some things that i loved very much..and most of them are pinked colour!!

~ my phone ~

~ my earphone ~

~ scarf~

~ rings of engaged and married ~

~ rings of coupled ~

~ aizul ~

~ dila ~

~ red spec ~

~ mp3 ~

~ mafla ~

~ cupboard drawers ~

~ watch ~

~ wedding album ~

~ actually album for my dowry...but i edit it n made for my pictures...~

~ equipment for my craft...etc abc stickle, colour papers,scissors and dll~

~ abc stickle~

~ colour paper cut i bought by soul sisters...smgt punye psal...but expensive!better i cut it!

~ that's all...(ehem..sory..tetibe ckp omputih lak..ngada2 lak..ahaks...^_^ ) ~

~ trifle yg sdap..^_^

Assalamualaikum...
hai friends...hr ni dila nak kongsi resepi  trifle..best trifle..sebab first time dila wat n rasa dia sedap bila dibuat pencuci mulut..manis je rasa tekak..hehe...mula2 dila pernah makan trifle ni masa ada program kt sini n dila beli..sedap gak..tp lain skit la dr dila wat...tp rasa dia lebih kurg ngn diorg wat..

trifle ni banyak cara dia kalu kita tgk kt internet resepinya...macam2 org buat..ikut kreativiti cipta resepi trifle ni...erm..disebabkan kt rmh dila ni xde bahan sgt,malas nk keluar beli bahan..so,dila ubah resepi asal n cipta resepi sendiri...fuh!nasib jadi gak n sedap..asal leh masuk perut kan..hehe...meh nak tunjuk...


~ dila wat jenis lembik skit..senang nak makan..~

resepi dia :

- biskut ape2 pun,( resepi asal guna kek swiss roll) disusun di dalam bekas secara tersusun...ikut kesukaan berapa lapis...( dila susun 2 lapis n guna biskut petak je,)

- curah sedikit air nescafe suam ke atas biskut tu...ala2 nak wat tiramisu...(resepi asal xletak pun,letak buah koktail)...

- dalam periuk,masukkan 2 cawan susu segar,3 sudu besar tepung kastard ngan 2 sudu gula..nak lagi manis tambah gula..ikut la..panaskan atas api perlahan,kacau sentiasa hingga nampak agak pekat n berkilat,angkat n curah ke atas biskut tu...

- ratakan kastard tu n taburkan biskut atas dia...(resepi asal letak buah koktail lg)

_ lapisan last skali buatkan agar2 segera perisa ape2 pun..dila wat perisa buah2an..ikut cara2 yg disediakn kt kotak agar2 tu..lepas siap wat,curahkan atas lapisan kastard td...sjukkan n siap!hehe...

senang kn?harap faham sbb malas nk tulis satu2 bahan...dila tulis bahan sekali ngn cara terus..hehe..senang je nk ingt...n olah je resepi camne,..mesti jadi jgk..dila lebih suka guna biskut sbb rangup bila makan..dh jemu kek...sape2 suka kek,guna kek swiss roll ye,..n sape2 suka whipping cream,letak atas agar2 tu...lagi berkrim...nyum2..^_^

~ tgk,dila main campak je biskut..besar2..hehe...kalau hancurkan lg sedap=)



 


~ anak sape makan ni, comot!hehe..

~ in love...tri shulter card ~

Assalamualaikum..
hari ni dila nak tunjuk hasil projek card yg dila telah siapkan semalam...lama xwat hobi ni...fuh! sakit belakang wat benda ni..mana taknye...first time dila cuba wat kad ni tau...biasa buat kad ringkas2 je...tri shulter kad..dah lama ternampak kt internet contoh2 kad jenis macam ni..tapi xbuat2...smlm br ada rasa nk wat..n kertas pun dh lama beli..kertas pe?kertas manila n warna biasa2 je...buat ala2 kadar asal jadi..n mmg jadi! suka sgt2! xsia2 terbongkok2 buat..hehe...

dila mengambil masa selama 1 jam lebih gak la nak wat benda ni..xsenang n xsusah sgt..kena fokus btul2 cara nk wat n kreativiti gubah corak..erm..bab2 corak ni dila kurang pandai skit...bab2 cuba ni suka ler...masa lbih kurang 15 mnit dila fkir camne nk wat benda ni...n fikir corak camne nk wat,warna ape nak guna...fikir fikir fikir dh dpt idea...dila xnak tiru contoh kad shulter dlm tenet...nk wat sendiri..n lepas fkir dh dpt design corak..=)... pastu 1 jam diambil masa untuk potong2 n gunting kertas warna yg ada ni...yg paling mencabar bila gulung2 kertas untuk jadikan bentuk love...sakit urat wat...hihi..kertas warna yg dila sempat bwk skit dr malaysia..hobi punya pasal,sanggup bwk sini..hehe...jom tgk kad dila buat!=)




~ DIA BLH BERDIRI TEGAK ~
 





 


~ XTAHU BENTUK PE NI..MAIN HENTAM ~



 

 





~ KAD NI SBNRNYA DITUTUP CAMNI..GAMBAR ATAS TU STLH DIBUKA N DILETAK ATAS MEJA~  


Ni dila nk tunjuk cara buka kad ni...


~ mengumpat ~

Salam..


Dila terjumpa gambar ni...so...terfikir...Pernah x korg mengumpat seumur hidup korg??erm..kalau ada yg ckp xpernah,TIPU! sbb manusia ni suka berckp mengenai manusia..xkira la baik atau buruk pasal seseorang tu,...kalau yg baik xpe..tp kalau yg buruk itu la yg bhaya...setiap manusia mesti ada melakukan silap..n kita xpernah lari dr kesilapan tu...terutama mengumpat...berckap mengenai keburukan orang lain...sape2 yg xpernah mengumpat tu alhamdulillah....

mengumpat..erm..dila sendiri pun tipu la kalau kata dila xpernah mengumpat n ckp2 pasal org lain...pernah..n lupa bila...huhu...perempuan mmg banyak mulut..jarang jumpa yg pendiam..n bila perempuan borak sesama perempuan,akan keluar gosip atau nk cite pasal seseorang..lelaki pun sama je skrg..huhu...

so..bila kita dh teringat yg kita pernah mengumpat org,jom kita istighfar banyak2...Astaghfirullahal'azim...secara sedar atau xsdar kita dh mengumpat,cpt2 la istighfar...sbb dosa mengumpat ni besar tau...spt makan daging saudara sendiri...

dalil dari al-Quran,dari surah al-Hujurat ayat 12.Maksud penuhnya ialah:

"Dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain.Apakah seseorang kamu suka memakan daging saudaranya yang telah menjadi bangkai,tentulah kamu sekelian benci memakannya."

ada lg....
Sabda Rasulullah S.A.W :
"Janganlah kamu sekelian dengki-mendengki,janganlah benci-membenci,janganlah menambah harga terhadap barang yang hendak dibeli oleh saudaramu,janganlah musuh-memusuhi,jangan umpat-mengumpat setengah kamu dengan setengah yang lain,dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara."


~ so...jom muhasabah diri...cuba kita sama2 baiki diri kita dr mengumpat org...n cuba jauhi org yg suka mengumpat....kita cuba ingt kata2 ni...''kita xsuka org,tp org suka ke kita??Tuhan lg xsuka sbb aku mengumpat...'' ....jadi berhati2 la semasa berkata...jangan mengumpat lg deh=) sekian...