~ RoTi PuRi....~

Salam syg my followers!=)...semalam hubby teringin nak makan roti ni...ape lagi,mula la dila uli sorang2 masa hubby g study rumah kawan..balik2 dh leh makan...2 pinggan penuh kami mkn cicah kari daging..hihi..resepi ni dila tahu dari mak mertua dila..umi bagi resepi nak wat...n cara nak goreng nak bagi gemuk2..hehe..tapi resepi ni dila ubah sikit...jom tengok..nanti leh cuba wat....sedap makan ngn kari daging atau sardin=)



bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum
1 1/2 tepung atta
sedikit mentega
1/2 cawan air suam yg tlh diletak secubit garam..
1/2 cawan susu segar...xnk letak pun xpe...tp klu letak rasa manis2 skit..=)

cara2 :
- campur kesemua tepung,susu segar ngan mentega..uli sehingga mentega sebati ngan tepung...masukkan air garam sedikit demi sedikit....sehingga menjadi doh....biarkan setengah jam...

-bila dah setengah jam, bulatkan doh kecil2 dan canai menjadi nipis...

- ok..bila nak goreng tu,api kenalah sederhana perlahan..jangan terlalu perlahan,nanti xgemuk pulak roti tu..dan goreng bila minyak dah betul2 panas...masukkan ke dalam api dan cepat2 percik minyak guna senduk ke atas roti tersebut....baru la dia jadi gemuk...percikkan sampai dia betul2 jadi gemuk...lepas tu balikkan dan siap!=) jgn goreng terlalu garing,xsedap pulak...goreng lebih kurang 1 minit je..

senangkn??=) tapi bg sape2 yg xde tepung atta,blh je just gunakan tepung gandum..tapi kena letak yis mauripan sikit .=)..cuba la..rugi xcuba benda simple ni...selamat mencuba...^_^

1 comment:

  1. tepung atta tu ape ye. tak pernah dgr pulak. hihihi.

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)