~ tips untuk hati sentiasa bahagia ~

Assalamualaikum....nak tahu camne nak bahagiakan hati kita?yg sedih2..udah2 la sedih..huhu..yg tgh bahagia,bahagiakan lagi hatimu...(hati saya??erm..kdg2 bahagia,kdg2 sdih..biasalah,hati perempuan mudah tersentuh..huhu)

Apakah anda akan berbahagia jika mempunyai rumah yang indah, kereta mewah, rezeki yg melimpah, dan pasangan hidup dan anak-anak yang tampan dan cantik? Mungkin anda akan mengatakan ”ya.” Tapi, percayalah itu tidak akan berlangsung lama....

Kebahagiaan yang hakiki terletak di dalam diri anda sendiri. Inti kebahagiaan ada pada fikiran anda. Ubahlah cara anda berfikir dan anda akan segera mendapatkan kebahagiaan dan ketenteraman batin.

Kunci pertama kebahagiaan adalah rela memaafkan. Cuba kita renungkan kata Subhanallah. Tuhanlah yang Maha Suci, sementara manusia adalah tempat kesalahan dan kealpaan. Kesempurnaan manusia iaitu terletak pada ketidaksempurnaannya. Dengan memahami konsep ini, hati anda akan selalu terbuka untuk memaafkan orang lain.



xsusah pun nak maafkan orang....hati kita akan terasa lebih tenang n jauh dari sifat marah bila kita dah maafkan orang...Allah pun menerima taubat hambanya...Rasulullah sering memaafkan orang yang menganiyainya...apatah lagi kita hamba Allah yg kerdil lg tidak sempurna....

Kunci kedua adalah bersyukur. Jom kita renungkan pula kata Alhamdulillah. Orang yang bahagia adalah orang yang sentiasa mengucapkan Alhamdulillah dalam situasi apapun.



Ini seperti cerita seorang petani miskin yang kehilangan kuda satu-satunya. Orang-orang di desanya amat prihatin terhadap kejadian itu, namun ia hanya mengatakan, Alhamdulillah.
Seminggu kemudian kuda tersebut kembali ke rumahnya sambil membawa serombongan kuda liar. Petani itu mendadak menjadi orang kaya. Orang-orang di desanya berduyun-duyun mengucapkan selamat kepadanya, namun ia hanya berkata, Alhamdulillah...
Apa yang kelihatannya baik, belum tentu baik. Sebaliknya, apa yang kelihatan buruk belum tentu buruk. Orang yang bersyukur tidak terganggu dengan apa yang ada di luar kerana ia selalu menerima apa saja yang ia hadapi.

Kunci ketiga kebahagiaan adalah tidak membesar-besarkan hal-hal kecil. Kalimat Allahu akbar. Anda akan merasa bahawa hanya Tuhanlah yang Maha Besar dan banyak hal-hal yang kita lalui setiap hari sebenarnya adalah masalah-masalah kecil.Setiap masalah pula ada penyelesaiannya jika kita tidak mengeluh dan terlalu bersedih...dan cubalah ikhtiar supaya masalah kita selesai dengan secepat mungkin....



Dan kita mesti ingat...Bila habis gelap pasti akan terang. Dalam hidup pasti ada hal-hal yang tak anda inginkan menghampiri kehidupan anda kn??. Mungkin baru saja anda kehilangan pekerjaan anda, atau bisnes anda sedang suram, atau mungkin anda kehilangan orang terkasih. Belajarlah untuk menerimanya. Ini sebahagian dari hidup. Ikhlaskan. Selepas itu, kembali tegaklah berdiri. ACTION harus terus berlanjut!.
hehe..

selain dari 3 kunci di atas..banyak lagi yg kita boleh lakukan untuk membahagiakan hati..erm...seperti ketawa...mengingati peristiwa2 yg kita suka...mengasihi orang lain...bergurau...dan mcm2 lagi..^_^



tapi yang paling penting,mintalah doa kepadaNya supaya sentiasa membahagiakan kita...sentiasa menjadikan kita seorang yang sabar...seperti hadis di bawah...

Abdullah bin Abbas menuturkan: “Suatu hari aku berada di belakang Nabi Shalallaahu alaihi wasalam , beliau bersabda:
“Wahai anak, aku akan mengajarkan kepadamu beberapa kalimat: “Jagalah (perintah) Allah, pasti Allah akan menjagamu. Jagalah (perintah) Allah, pasti kamu selalu mendapatkan-Nya di hadapanmu. Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah.” (HR. At-Tirmidzi)...

~ sumber dari diri sendiri dan internet ~

sekian...salam sayang dariku....=)
23/11/2011....










~ at karak ~

Bismillahirrahmanirrahim.....
post entri kali ni kat karak...let's enjoy these pictures....

~ ini kawasan jualan diorang..tapi hari ni banyak kedai ttup..huhu..~


~ jom g karak castle^_^







~ cantik..blh tgk banyak rumah2 org arab...~


~ jambatan menuju ke pintu masuk castle..~

~ omputeh pun ramai dtg sini..hehe..~


~ ape la yg dmenungkan tu...huhu...ini dh dlm castle..~
 

~ rasa macam nk terjun je..hehe ~





~ nampak x jendela yg ada cahaya tu? melalui jendela tu la askar2 atau pahlawan2 menembak anak panah untuk musuh...~












~ macam ni la permandangan dia kalau tgk dr atas...luas sgt2...~



 
~ ini muzium kt castle...tempat2 barang2 khazanah zaman dahulu~


~ ini la plan kwsn castle ni...~






ok....dh hbs dah....SALAM SYG...^_^

~ duhai hati ~

~ duhai hati....
   kadang2 hati terasa sedih...
   kadang2 hati terasa tersangat bahagia...
 
 ~ bila hati terasa sedih...banyakkanlah beristighfar kpd Allah...
   semua itu hanya dugaanNya...
   untuk kita mendekatkan diri kepadaNya...
   mungkin sbb kita lupa kpdNya...
   dan lupa untuk bersyukur padaNya....

~ bila hati kita terasa bahagia....
   jangan lupa ucapkan syukur padaNya...
   yang Maha memberi segala2nya...
   kepada kita hamba yg dikasihiNya...

~ duhai teman....di sini ada beberapa ayat yg perlu dikau baca....untuk mententeramkan hati....dikala berduka..untuk menenangkan jiwa....ingatlah..Tuhan sentiasa bersama kita...


Belajar DIAM dari banyaknya BICARA
Belajar SABAR dari sebuah KEMARAHAN
Belajar KESUSAHAN dari hidup SENANG
Belajar MENANGIS dari suatu KEBAHAGIAAN
Belajar KEIKHLASAN dari KEPEDIHAN
Belajar TAWAKKAL dari UJIAN
Belajar REDHA dari satu KETENTUAN...

*Saya SUSAH tapi ada yang LEBIH SUSAH dari saya,
*Saya DERITA tapi ada yang LEBIH DERITA dari saya,
*Saya SEDIH tapi ada yang LEBIH SEDIH dari saya,
*Saya SAKIT tapi ada yang LEBIH SAKIT dari saya,

... > Rupanya saya lebih SENANG dari MEREKA.
> Rupanya saya lebih BAHAGIA dari MEREKA.
> Rupanya saya lebih GEMBIRA dari MEREKA.
> Rupanya saya lebih SIHAT dari MEREKA.

~♥~ ALHAMDULILLAH YA ALLAH BERSYUKUR DENGAN APA YANG KITA ADA ~♥~


dan bagi yg sedang dilamun cinta..tetapi belum diijabkabulkan....ayat ini untukmu....

"Dalam diam ku simpan rasa cintaku, dalam hening ku kemas semua harapanku, dan ku simpul dalam setiap Istikharahku kepada-Nya. Biarlah, kelak nyata-Nya yang akan berkisah dalam nyata ku"
Kau pohonlah padaNYA andai hatinya yang kau pohon.Jika mahukan seseorang sangat-sangat, mohonlah sangat-sangat pada Allah. Bukan merayu-rayu pada empunya diri. Bila empunya diri menolak, siapa yang kecewa? Namun jika pohon terus pada Allah, Allah akan bagi dua kemungkinan. Mungkin dapat dia, atau mungkin dapat yang lebih baik darinya...simpanlah cintamu kepadanya sebelum diijabkabulkan...dan sentiasalah minta doa kpd Allah agar dirimu adalah jdohnya...jika dirimu dijodohkan dgn org lain,redhalah...kerana Dia telah menggantikan yg lg baik buatmu...hargailah dia...yakin..jodoh itu di tangan Tuhan...  
 akhir sekali....
 
.::.  Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
       Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
                        Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.
                         Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah muzik yang menggetarkan hati.
                         Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.    Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.
      Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.
~ dipetik kata2 indah ini daripada www.pakar cinta.com.. ~