~ in love...tri shulter card ~

Assalamualaikum..
hari ni dila nak tunjuk hasil projek card yg dila telah siapkan semalam...lama xwat hobi ni...fuh! sakit belakang wat benda ni..mana taknye...first time dila cuba wat kad ni tau...biasa buat kad ringkas2 je...tri shulter kad..dah lama ternampak kt internet contoh2 kad jenis macam ni..tapi xbuat2...smlm br ada rasa nk wat..n kertas pun dh lama beli..kertas pe?kertas manila n warna biasa2 je...buat ala2 kadar asal jadi..n mmg jadi! suka sgt2! xsia2 terbongkok2 buat..hehe...

dila mengambil masa selama 1 jam lebih gak la nak wat benda ni..xsenang n xsusah sgt..kena fokus btul2 cara nk wat n kreativiti gubah corak..erm..bab2 corak ni dila kurang pandai skit...bab2 cuba ni suka ler...masa lbih kurang 15 mnit dila fkir camne nk wat benda ni...n fikir corak camne nk wat,warna ape nak guna...fikir fikir fikir dh dpt idea...dila xnak tiru contoh kad shulter dlm tenet...nk wat sendiri..n lepas fkir dh dpt design corak..=)... pastu 1 jam diambil masa untuk potong2 n gunting kertas warna yg ada ni...yg paling mencabar bila gulung2 kertas untuk jadikan bentuk love...sakit urat wat...hihi..kertas warna yg dila sempat bwk skit dr malaysia..hobi punya pasal,sanggup bwk sini..hehe...jom tgk kad dila buat!=)




~ DIA BLH BERDIRI TEGAK ~
 





 


~ XTAHU BENTUK PE NI..MAIN HENTAM ~



 

 





~ KAD NI SBNRNYA DITUTUP CAMNI..GAMBAR ATAS TU STLH DIBUKA N DILETAK ATAS MEJA~  


Ni dila nk tunjuk cara buka kad ni...


~ mengumpat ~

Salam..


Dila terjumpa gambar ni...so...terfikir...Pernah x korg mengumpat seumur hidup korg??erm..kalau ada yg ckp xpernah,TIPU! sbb manusia ni suka berckp mengenai manusia..xkira la baik atau buruk pasal seseorang tu,...kalau yg baik xpe..tp kalau yg buruk itu la yg bhaya...setiap manusia mesti ada melakukan silap..n kita xpernah lari dr kesilapan tu...terutama mengumpat...berckap mengenai keburukan orang lain...sape2 yg xpernah mengumpat tu alhamdulillah....

mengumpat..erm..dila sendiri pun tipu la kalau kata dila xpernah mengumpat n ckp2 pasal org lain...pernah..n lupa bila...huhu...perempuan mmg banyak mulut..jarang jumpa yg pendiam..n bila perempuan borak sesama perempuan,akan keluar gosip atau nk cite pasal seseorang..lelaki pun sama je skrg..huhu...

so..bila kita dh teringat yg kita pernah mengumpat org,jom kita istighfar banyak2...Astaghfirullahal'azim...secara sedar atau xsdar kita dh mengumpat,cpt2 la istighfar...sbb dosa mengumpat ni besar tau...spt makan daging saudara sendiri...

dalil dari al-Quran,dari surah al-Hujurat ayat 12.Maksud penuhnya ialah:

"Dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain.Apakah seseorang kamu suka memakan daging saudaranya yang telah menjadi bangkai,tentulah kamu sekelian benci memakannya."

ada lg....
Sabda Rasulullah S.A.W :
"Janganlah kamu sekelian dengki-mendengki,janganlah benci-membenci,janganlah menambah harga terhadap barang yang hendak dibeli oleh saudaramu,janganlah musuh-memusuhi,jangan umpat-mengumpat setengah kamu dengan setengah yang lain,dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara."


~ so...jom muhasabah diri...cuba kita sama2 baiki diri kita dr mengumpat org...n cuba jauhi org yg suka mengumpat....kita cuba ingt kata2 ni...''kita xsuka org,tp org suka ke kita??Tuhan lg xsuka sbb aku mengumpat...'' ....jadi berhati2 la semasa berkata...jangan mengumpat lg deh=) sekian...

~ popia goreng ~

Assalamualaikum...
post kali ni pendek sgt2...just nk tunjuk resepi masakan sarapan pagi yg selalu dila mkn..senang sgt2..popia goreng...jom mkn=)


Bahan2 ;
kulit popia...
carrot dihiris nipis..
timun btg dihiris nipis
kubis dimayang
bwg besar dipotong dadu
serbuk kari(rendam dlm sdikit air untuk jadikan pes)
ubi kentang dipotong dadu
daging cincang
garam
gula

cara2 :
- tumis semua bahan sehingga layu...yg last msukkan pes kari n daging cincang....kcau shingga dia kering..n sjukkan..
- letak sdikit inti tu atas kulit popia n gulung...siap!

~ bwg besar ~

~ carrot n ubi ~

~ timun ~

~ kubis ~

~ dila wat kcil2..main hentam gulung je..hihi~


tiba2 rasa mcm blog untuk resepi plk..huhu...ok..salam=)

.::. N@si ker@bu Kuning per@nt@u@n ~

Assalamualaikum...
hari tu 3/12/2011 dila n kwn2 buat nasi kerabu kuning....ala2 perantauan...hehe..sbb bahan2 xde sgt kt sini..budu pun xde sgt...ada skit je yg kwn bg...ala2 kadar je nasi kerabu kitorg..janji sedap..^_^

nak tahu camne kami buat nasi kerabu ni??ni dia resepi dia yg kami reka n ada gak ikut resepi tenet..hehe...main campak2 je tau..ikut je nak letak berapa pun bahan...

Resepi Nasi Kerabu Kuning....


~ untuk nasi kuning :
just tanak nasi seperti biasa..cuma letak serbuk kunyit skit sahaja untuk jadikan dia warna kuning...nak guna pewarna pun blh...


~ untuk sambal tumis budu ~
- 1 labu bwg besar
- 3 ulas bwg putih
- 2 sudu kecil cili blend/cili boh
- sedikit serbuk kunyit
- halia sikit
(bahan2 ni blend skali)
- 1 mangkuk santan cair
-1 botol budu
-kerisik sikit
-garam
-gula
(semua bahan2 ni campur sekali ngan bahan2 blend tadi pastu masakkan di atas api sampai dia mendidih n pekat)


~ untuk sambal ikan atau kelapa:
- goreng kelapa parut sampai kuning/garing (ikut suka hati banyak mana korg nak makan ek)
- goreng ikan yg telah dibuang tulang...just isi...banyak skit ek..
( lepas goreng smua ni,tumbuk bersama lada hitam n bwg besar)
- gula n garam
(campur je smua bahan2 ni...n goreng smula sampai garing)


~ untuk ulam2:
- potong kecik2 sayur..ikut la nak sayur pe..kitorg guna sayur kubis,kacang buncis,carrot n timun...(celur dulu tau carrot tu.)


~untuk solok lada :
- rendam kelapa parut dalam air panas sekejap,pastu tapiskan
-isi ikan yg telah digoreng dicampur dgn garam,gula
-lada yg telah dibelah dua n dibuang biji
-tumbuk bwg besar dgn lada hitam
( ambik kelapa parut yg telah direndam,campur dgn isi ikan tu,bwg bsar yg ditumbuk lada hitam n sumbatkan dalam lada yg dibelah dua...rebuskan dalam air santan dan biarkan sampai dia pekat)

~ sampai terkeluar isi..hihi~

~ ni lebihan inti dia..kitorang makan camtu je ngan nasi..sedap=)


siap!=) sedap dimakan bersama telur masin,ayam bakar,keropok n lain2....

~ ayam bakar abang bakar ~

~ disebabkan xde telur masin,makan telur rebus pun sodap..hehee


sekian....^_^