.::. N@si ker@bu Kuning per@nt@u@n ~

Assalamualaikum...
hari tu 3/12/2011 dila n kwn2 buat nasi kerabu kuning....ala2 perantauan...hehe..sbb bahan2 xde sgt kt sini..budu pun xde sgt...ada skit je yg kwn bg...ala2 kadar je nasi kerabu kitorg..janji sedap..^_^

nak tahu camne kami buat nasi kerabu ni??ni dia resepi dia yg kami reka n ada gak ikut resepi tenet..hehe...main campak2 je tau..ikut je nak letak berapa pun bahan...

Resepi Nasi Kerabu Kuning....


~ untuk nasi kuning :
just tanak nasi seperti biasa..cuma letak serbuk kunyit skit sahaja untuk jadikan dia warna kuning...nak guna pewarna pun blh...


~ untuk sambal tumis budu ~
- 1 labu bwg besar
- 3 ulas bwg putih
- 2 sudu kecil cili blend/cili boh
- sedikit serbuk kunyit
- halia sikit
(bahan2 ni blend skali)
- 1 mangkuk santan cair
-1 botol budu
-kerisik sikit
-garam
-gula
(semua bahan2 ni campur sekali ngan bahan2 blend tadi pastu masakkan di atas api sampai dia mendidih n pekat)


~ untuk sambal ikan atau kelapa:
- goreng kelapa parut sampai kuning/garing (ikut suka hati banyak mana korg nak makan ek)
- goreng ikan yg telah dibuang tulang...just isi...banyak skit ek..
( lepas goreng smua ni,tumbuk bersama lada hitam n bwg besar)
- gula n garam
(campur je smua bahan2 ni...n goreng smula sampai garing)


~ untuk ulam2:
- potong kecik2 sayur..ikut la nak sayur pe..kitorg guna sayur kubis,kacang buncis,carrot n timun...(celur dulu tau carrot tu.)


~untuk solok lada :
- rendam kelapa parut dalam air panas sekejap,pastu tapiskan
-isi ikan yg telah digoreng dicampur dgn garam,gula
-lada yg telah dibelah dua n dibuang biji
-tumbuk bwg besar dgn lada hitam
( ambik kelapa parut yg telah direndam,campur dgn isi ikan tu,bwg bsar yg ditumbuk lada hitam n sumbatkan dalam lada yg dibelah dua...rebuskan dalam air santan dan biarkan sampai dia pekat)

~ sampai terkeluar isi..hihi~

~ ni lebihan inti dia..kitorang makan camtu je ngan nasi..sedap=)


siap!=) sedap dimakan bersama telur masin,ayam bakar,keropok n lain2....

~ ayam bakar abang bakar ~

~ disebabkan xde telur masin,makan telur rebus pun sodap..hehee


sekian....^_^

2 comments:

  1. haa..ciksu minta izin amik resepi yer ...ciksu suka makan nasi kerabu sbenarnya... ;)

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)