~duit malaysia vs duit jordan vs mesir~

Assalamualaikum..;)


Hari tu dila ada g mesir...g kejap je..saja berjalan..sambil2 tengok kehidupan dan ape yang ada kat sana..dalam 10 hari kami pergi dah banyak tempat g..hampir 1 mesir jugak la g..sampai balik lambat n penat..xpe,berjalan punya pasal..hihi..ok..stop! Bukan nak cite tu,tapi nak tunjuk duit koleksi dila simpan hasil berjalan dua negara ni..cucuk duit n simpan lebihan wat kenangan..letak dalam album..hihi..




Mula2 kita tunjuk dulu duit malaysia..ni hasil culikan dari cik google..sebab dah xde langsung duit malaysia..kan baru keluar..serius,geram sungguh warna duit rm10 tu..hihi..




Ni duit jordan..dah buruk bebenornye..xde yang baru pun..hihi...tapi duit 20 dinar xde dah..guna dah..Nilainya 1 dinar = rm4.50 malaysia..maksudnya seringgit dia 4.50 kite..mahal nilai wang sini..atau nilai wang kite yang makin turun? I don't know:p ...so berjimat la anda..nak lebih jelas,jap..











setiap duit lain2 kan muka?hihi

Duit mesir lak murah dari malaysia..kehidupan diorang pun xde meriah sangat..kalu g berjalan setiap tempat ada pengemis..dan ramai yang xde tempat tinggal!..1 family tido tepi jalan tanpa makanan..sebak tahu tak..syukur sangat kite ada tempat tinggal..huhu..sape2 nak shopping baju, jubah murah g la mesir..jordan mahal..Ok..1 genih mesir = 50 sen malaysia..1 genih tu maksudnya seringgit..:) dia beza murah 2x ganda dari malaysia...



Yang ni duit kertas..lebih dari seringgit la..











Ni lak duit syiling jordan..1/2 sen dipanggil nuss..maknanya 50 sen..1/4 panggil rubi' maknanya 25 sen...10 dan 5...ada 1 sen tapi tak terambil gambar...




Ni duit syilng mesir..ni la 1 genih...tapi kalau 50 sen panggil khuruj atau uruj sebab diorang xleh sebut qof..hihi

**syiling di jordan panggil khuruj..mesir dipanggil genih..**

Sekian..penat menaip..huhu...next entry,'jom belajar bahasa jordan!';)

15 comments:

  1. wah..gitu..bagus2..tak penah amik tau pasal nilai duit ni..sll amik tau nilai rupiah je...hehe

    ReplyDelete
  2. info yang sangat bagus tapi jenuh gak la nak paham coz x pernah tau pun... khuruj dan genih... duit Jordan tu muka sapa ye tau x? :)

    ReplyDelete
  3. cam tu nk jln2 g mesir lh.hihi

    ReplyDelete
  4. seronoknya boleh travel...duit kertas jordan lain2 muka pulak..jarang betul selalu muka yang sama je

    ReplyDelete
  5. yup dila, simpan buat koleksi... bila balik malaysia nanti, asal tengok duit tu mesti terkenang masa dila di perantau.. :)

    ReplyDelete
  6. duit malaysia yg baru macam duit main saidina =)

    ReplyDelete
  7. wah dyla best la ada simpan koleksi duit negara lain hihi

    ReplyDelete
  8. wah.. menarik la dila.. dapat belajaq sesuatu hari ni (^___^) sangat gumbira...

    ReplyDelete
  9. wow.. bnayaknye koleksi duit.. jauh pergi jalan, sampai jordan.mahal nye duit diorang.hampir 5kali ganda.

    ReplyDelete
  10. banyak nya beza2.. bahasa pun lain2 ei

    ReplyDelete
  11. dila ni entry mata doodle... :D

    http://masrinasidek.blogspot.com/2012/07/freebies-mata-doodle.html

    ReplyDelete
  12. salam perkenalan :)

    baru je dapat tengok duit luar ni..
    tak sabar nak tunggu dapat duit baru tu...

    ReplyDelete
  13. duet duet duet. huhu, berpinar mate menengok nye. hehe.

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)