~Ayam harum thai~

Assalamualaikum..

Untuk resepi ni saya ambil dari my resepi,tapi diubahsuai sikit sebab xde kicap...tapi rasanya tetap sedap...rasa pedas masam2 manis...





Bahan :
ayam dipotong beberapa bahagian
Serbuk kunyit secukupnya
Sedikit garam
- gaul ayam bersama kunyit dan garam..goreng separuh masak

1 biji bawang besar dihiris
3 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
2 sudu besar kicap- saya ganti dengan sos tiram
2 sudu besar pes tomyam..
- campur semua sos dan pes tomyam dalam 1 mangkuk

Caranya :

- tumis bahan yang dihiris tadi iaitu bawang besar,bawang putih,halia..
- bila naik bau,masukkan sos yang telah dicampur dalam mangkuk tadi...kacau hingga terbit minyak
- masukkan sedikit air jika nak berkuah..
- masukkan ayam yang telah digoreng,gula dan garam..
- siap!;)

Dinamakan thai sebab ada campuran tomyam..so rasa masam pedas...

15 comments:

  1. menarik nih... ade masam manisnya kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahah kak..dia masam tomyam n mnis kicap atau sos tiram..sdap;)

      Delete
  2. Hmm macam nak masak sekarang tapi dah malam.Hehe

    ReplyDelete
  3. tak minat sangat masak2 ni.. tapi makan.. memang number 1 ^^

    ReplyDelete
  4. huhu.. sedap nampak.. buat berbuka pon ok.. kaisara di tag http://sararose-93.blogspot.com/2012/07/contest-header-paling-meletup-by-bh.html
    jom join

    ReplyDelete
  5. sedap lah..ermmm dah lame tak masak..hehe!!nice

    ReplyDelete
  6. Owh kira secret ingredient recipe ni pes tomyam la ye? Insyaallah ada kelapangan leh cuba.

    ReplyDelete
  7. kena try ni nampak cam sedap la

    ReplyDelete
  8. nmpk sodap niiiiiiiii. tak pernah pulak dgr resepi ni. :)

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)