~Rindunya!

Assalamualaikum...

Alhamdulillah dah beberapa hari dapat merasai suasana berterawih kat masjid sini..tapi xsemeriah dan seronok macam di kampungku! Macam2 karenah orang arab berterawih kat sini..ada yang main lalu je depan orang solat..ok,xpela,..mungkin xde tempat nak lalu..tapi yang geram kenapa dia berhenti depan orang solat...xdapat nak sujud budak tu..huhu...tapi masjid tetap penuh setakat ni..ada juga beberapa kerat pelajar melayu lain..mungkin yang lain solat kat masjid lain...tapi yang sedih, ramainye arab xtutup aurat sempurna bila solat..:( ok...kat sini solat xpkai telekung..just pakai tudung labuh dan jubah..pakai handsock dan stokin to cover your aurah...dah complete...tapi ramainye diorang tak pakai stokin...stokin bukan je aurah dalam solat,tapi nak keluar mana2 pun tetap kena pakai..kaki kan aurat =_= dah la..g ke topic....

Ah! Rindunya kampung! Lepas je terawih duk terbayang2 kampung..selalu g terawih masjid atuk yang hanya di depan rumah..sangat seronok! Solat ramai2.. biasanya makcik2 je penuh...tengah solat bunyi mercun kanak2 main dan berlari2.. bunyi yang kuat sampai pak imam terhenti bacaan..terkejut! Hihi...mercun dari hari pertama puasa sampai raya..memang meriah suasana!


Ah! Rindunya sana! Teringat2 makanan2 yang dijamu setiap kali solat terawih...masjid tu setiap hari solat 23 rakaat sekali ngn witir...banyak kan? Tapi tetap rasa tak letih..makcik2 pun tetap tersenyum seronok terawih ramai2 banyak2 rakaat..hihi..sebelum puasa lagi dibahagikan di papan kenyataan rumah siapa yang akan buat jamuan lepas terawih..sape yang cakap rumah saya nak puasa yang kedua! Maka terawih yang kedua nampak la dia duk bersila kat belakang dapur masjid duk hidang makanan..sape yang tak nak buat xpe...bagi rm10 pun jadi..nanti ajk bagi kuih..hihi..atas kerelaan masing2..saja bagi meriahkan masjid..:) seronoknya!


Ah! Rindunya ia! Rindu bubur lambuk kampungku..hihi..bubur lambuk wajib menjadi hidangan lepas terawih..biasanya orang yang rajin buat tu dia wat 10 malam terakhir...sedap! Lain dari tempat lain..ada kuah..diletak macam2 daun ulam..siap ada lada hitam..ah! Sedap! Sebab tu kalau orang bagi yang pekat dila xmakan..xsuka pekat..huhu..bukan bubur lambuk je tau jadi hidangan lepas terawih..ada yang bagi mee sup,bihun goreng,kuih muih, murtabak,akok..uish! Sedapnya! Rindu! Kat sini xde..kat universiti pun xde..huhu..


Ah! Rindunya! 1 malam di bulan ramadhan, wajib ada penyerahan hadiah untuk kanak2 yang belajar fardhu ain kat masjid ni..ramai! Petang tu pertandingan hafalan quran,bacaan solat betul dan hafalan yasin...sape boleh ingat dapat hadiah malam tu..biasanya arwah abah yang ajar..bila dia xde sepupu dila yang perempuan ajar...dila nak ajar tapi kena study..jarang je dapat balik bila dah besar ni...kecik2 xboleh ajar..huhu..pastu setiap kanak2 dapat duit raya...nampak la muka diorang tersengih2 dapat rm2 sorang...3 barisan tau! meriah kan! Rindu nak tengok...huhu...


Ah! Rindunya! Rindu nak buka pose ramai2 kat masjid..pagi gotong royong 1 kampung..tengahari sampai petang semua makcik2 turun masak kat masjid..mak turut serta..yela,masjid atuk..wajib ler...hihi..1 kampung masing2 kenal sebab sedara mara je pun..saya? Hanya melihat di luar jendela..hihi..dekat..buka pintu nampak terus...Malam buka puasa 1 kampung dan terawih sama2:)


seronok kan? Sape kata duk kampung kolot dan tak seronok? Ouh! Bagi saya tersangat2 seronok..saya orang kampung.. bila duk belajar kat bandar terus rasa xseronok..bandar sibuk...huhu..bila puasa dan raya la meronta2 nak balik! Nampaknya sabor jela sampai tahun depan..tahun ni xdapat..huhu..meh raya rumah saya meh...:)


berapa banyak la ah! Rindu! Hihi..terpanjang pulak entry ni:p

13 comments:

  1. kat cni..(malaysia) br 4 hr puasa..dh ramai cedera sbb mercun dila...

    tiada tempat yg selalu menggamit memori selain kg halaman sendiri,..kan dila..

    ReplyDelete
  2. sy xduk kg.. tp sini masih amalkan camtu.. masjid sini ade wat list untuk sape2 sediakan makanan untuk moreh.. dan sy dah kena terawih pertame aritu.. masjid sini pun ade anjurkan tadarus dan tahlil.. seronok.. hee~~

    ReplyDelete
  3. terawih kt kg sendiri lebih seronok kan...xper la dyla asalkan kita dapat tunaikan terawih kat mn pun xper kan hihi

    ReplyDelete
  4. rindunyaa~~~ hehe bnyk sgt rindu mean rindu sgt tue,,hehehe

    seronok bace entry tntang kmpung,saya xde kmpung :'(

    ReplyDelete
  5. seronoknya dya baca..mmg meriah..

    ReplyDelete
  6. memang seronak bila berpuasa dan beraya di kpg... dpt berkumpul ramai2...

    ReplyDelete
  7. ddk kg memang besh sbb rasa hidup bermasyarakat dan meriah dia 2 lain dr kat bandar..hehe

    ReplyDelete
  8. kat kampung memang terbaik!..:)

    ReplyDelete
  9. huhuhu..ayu pun org kampung gak dila..hehehe..kampung ayu dulu2, lagi meriah..tapi skang, dah xcam dulu lg...kurang da semnagt kejiranan..sedih...tp nak wat cmne...

    tapi so far, ade lagi la dak2 main mercun...terawih pun, ayu terawih kat surau atuk ayu....boleh la walopon xsemeriah dulu..:)

    ReplyDelete
  10. mmg best duk kg ni. ramai² jadi byk la lauk. sumber takyah beli. gi amek je belakang rumah. hehe.

    ReplyDelete
  11. bes.. tapi tahun ni kak is xdapat terawih ramai2 lagik.. sedang berusaha untuk buat kat rumah sendiri lepas simerah tidur, tapi ngan kak is pun tertidur jugak.. aduhai... huhu

    ReplyDelete
  12. rindu rinduan, jadi kenang kenangan... ahakz... teringat lak lagu scoin... hehehehe....

    ReplyDelete
  13. best lgi duk kg..:)
    chot tak lupa,chot dtg lgi sini:)http://chot91.blogspot.com/2012/07/jatuhbangkit-semula.html

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)