~ Rindunya kt dia ~....^_^

dia????dia tu sape?ke ape??hehe....
rindunya kt 'dia'....'dia' yg dimaksudkan tu blog ni ler...mak aih..lama dh xupdate blog ni...rindu sesangat...huuhu

bukan xnak update,tp sbuk xsmpat nak on n update..sbuk jadi suri rumah tangga sepenuh masa ni...hehe...
sejak kawin sampai sekarang xupdate2...pastu blog ni dh tukar nama dh...blog si gadis desa...sbb mmg gdis desa pun..hihi

haa...ni nak cite...sejak kawin ni,ramai yg tanya,,..''best ke kawin''??
1 soalan yg ckup wat aku gelak..hehe...best ke x ek? ^_^
kawin...tersangat2 la best...uish,sape kata kawin awal xbest...beeeeeesssssssssssssssssssssst sgt2....hehe
kawin awal mmg banyak dugaan,cabaran yg kena tempuh...tapi ce fkir sekejap ek...kalu xkawin, konfem ke cubaan n dugaan tu xde?msti ada skit2 atau bnyak2...biasa la tu...tp kawin ni lg bsar cubaan dia...cubaan pe??

1 ) dari segi kewangan....
kena ada duit banyak2 ke untuk menjamin kebahagiaan n kesenangan?? x...duit xperlu banyak sgt..just sekadar ckup untuk bayar duit rmh sewa,mkn,n beli brg2 keperluan lain...jgn la plk si suami atau si isteri nak boros2 dlm perbelanjaan,nak beli baju mhal2,beli brg mhal2...just beli yg murah n ok..^_^...n si isteri jgn ngada2 ek nk beli baju mhal2,makeup,makan kt luar yg mhal2,tempat2 honeymoon yg mhal2...biasa2 sudah...

2) dari segi persefahaman...
erm..yg ni biasanya susah skit n mnjadi slh satu punca perceraian diklgn manusia..kalu ditanya knp nk minta cerai??xde sefahaman dia jwb...huhu
senang n mudah untuk sama2 ada persefahaman...kalu sblum kawin blh je fkir ada sefahaman,knp lpas kawin sefahaman tu trus xde??
benda akan jd senang n mudah untuk diatasi jika dua2 psangan saling xego n senang untuk minta maaf antara 1 sama lain...tambah2 bila kawin muda...angin cepat je naik kn??huhu..tambah2 perempuan..xkena skit marah...biasa la tu..hehe...
bila salah seorg dari psgn kita sedang marah,seorg lg perlu diamkan diri sekejap,dgr dlu ape yg psgn kita xpuas hati n biarkan dia luah perasaan dlu...bila hati dia dh tenang,dh xmarah2,cuba pjuk dia dengan sebaiknya..bukan marah balik!..ckp leklok...tanya dgn baik2..kalu kita slh,cpt2 kita minta maaf...slh ke xslh ke,kita just minta maaf...bukan susah nk ckp..ayat yg paling senang kita nk ucap ayat omputih,''sory''...hehee...itu la yg biasa suami sy ckp kalu sy marah tiba2..biasa la tu...huhu..xpun itu jgk ayat yg sy ckp bila dia ada yg xpuas hati bila sy wat silap...n saling la tegur kesalahan psgn kalu kita xpuas hati or xsuka...tp dgn cara lembut n berhemah...senang je...fkir la sndiri....mls nk ckp ayat cmne...hehe  :P


ada lg ke ek dugaan yg biasa dialami bila kawin??mls dh nk tulis,,,hehe...fkir sndiri la ye...huhu...dh mls nk merepek...
so..kawin la bila dh smpai jodoh...jgn tunggu lama2...xelok...n perempuan,bila dh dirisik oleh seorang lelaki yg baik2,soleh,terima la dengan sebaiknya....walaupun xcinta,..cinta boleh dtg kalau kita terima dengan seadanya,,,,n bercintalah bila dh kawin...best....^_^

~hadapilah dugaan n cabaran yg menimpa dgn sebaiknya...kalu sblum kawin kita blh hadapinya, usaha xnk putus dgnnya,knp lpas kawin xleh hadapinya?doa bnyak2 kt Allah...insyaAllah kita akan bahagia sampai bila2...xyah fkir bukan2...yakin tiap2 mslh akan ada penyelesaian n bersujud la dan berdoalah sntiasa kpd Allah,pasti akan tenang hidup...insyaAllah..=)

4 comments:

  1. huhuhu... Alhamdullilah, kak dila dh bertemu jdoh yang terbaek.. smoga perkhwinan yg terbina ni kkuh selamernya dan mndapat barakah dari illahi.. saya skong ap yng kak dila bgtau tue... tp, xlh tringin nk khwin lg la,cz calon pom xder lg..hihihi..

    p/s: lau ade brite2 gmbira bagitau ep.... hihi..

    ReplyDelete
  2. hehe...insyaAllah bahagia...amin=)...
    betty xlama lagi akan kawin dlm usia muda sbb habis bljr pun usia muda lg..kn?kn?hehe..akak tua dh nk tunggu smpai hbs...huhu
    by the way...tq=)..insyaAllah...kalau ada berita gembira akan dibgth..hehe...:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak tahniah la ats brite gmbira tuu.. ptutla makin berseri..hehe.. smga bhgia ke akhrnya brsme org tersyang..=)

      Delete
  3. betul tu..apa yg dila tulis ..;)
    bertolak ansur penting ..

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)