~ Perkahwinan Yg xdijangka ~

hari ni tetiba teringat kisah cmne kami sblum berkahwin...
erm...kawin secara tetiba...knp??hehe...
meh nk citer...

Perkahwinan kami dirancang secara tiba2...kami bertunang br 6 bulan...slpas si dia belajar ke Jordan..iaitu pada bulan 11 tahun 2010....
pada mulanya kami merancang untuk berkahwin selepas kami tamat belajar...sama ada slpas si dia atau sy hbs bljr...kalu nk tunggu saya hbs bljr 4 tahun lagi la..lama kan?hehe....tp tup tup dh nk kawin...cmne tu??huhu

akhir bulan 3 nk msuk bulan 4 2011....

pada masa tu saya sibuk sgt2 ngn kwn wat assignment yg melambak2 kt usim...tempat lepak kami wat keje dalam surau..tenang,xde org kacau...huhu...tiba2...tiba2 si dia menelefon dr Jordan untuk bertanya khabar stlh sekian lama tidak tlpn...sjak dia ke Jordan,kami jarang berhubung....kami dh sepakat...rindu mana pun kami,kami xkn selalu berhubung...jauh itu pengikat kasih..n biarlah kami pendam rindu kami sehingga ke jinjang pelamin..cewah...pdahal rindu yg teramat sgt..tahan jela...huhu...2 mnggu skali si dia akan tlpn selama 5 mnit untuk bertanya khabar...tapi malam itu tersgtla pelik....knp??


si dia menelefon sy untuk bertanya soalan yg xdijangka langsung...lamaran untuk berkahwin....btul ke ape sy dgr??bukan kita nk kawin lmbat lg ke??kalau kita kawin sy ttap xleh ikut awk ke jrdan...mak konfem xbg g jauh2...itu la yg sy asyik duk tanya dia...

si dia tetap tenang dgn pertanyaan sy....dia meyakinkan sy boleh ikut ke xleh ikut ke...''sy dah fkir msak2...n sy selalu solat istikharah..sy yakin dgn pilihan sy...berkahwin itu penting...stlh kita sah menjadi suami isteri,segalanya menjadi pahala buat kita...apa yg kita ckp dlm tlpn menjadi pahala...rindu kita keranaa jauh juga menjadi phala..dan hidup kita pun menjadi tenang dan redha..''...fuh! ayat dia...selalu menjadikan sy jd senyap...huhu...ok..sy faham=)

tetapi lamaran itu bukan berhenti setakat itu....huhu...
selang beberapa minggu slpas itu...1 lg soalan yg membuatkan sy lg terkejut....
'' kita kawin n awak ikut sy ke Jordan nak??'' itu soalan yg ditanya kpd sy....sape xterkejut...''btul ke??pelajaran sy cmne??3 tahun lg ni...''
''awak extend dlu..ikut sy ke sana 1 tahun...insyaAllah di sana sy akan jaga awak baik2...awak pun blh bljr n timba pengalaman kt sana...itu kn impian awk dr dlu...nk ke Jordan?sy th...sy xpaksa...just cdgn...'' dia menjawab dgn pnuh yakin....
''erm...sy th..dh lama sy nk g bljr sana...tp mak..mak xkan bagi sy g jauh2...setakat jauh kt seremban ni pun ma dh risau...kt sana lg la..n extend..lg la mak sy xstuju...sy xberapa yakin mak bagi...umi n abah awak cmne?''
''xpe...kalau awk stuju,,sy akan tlpn diorg..ckp leklok...selagi kita mampu pujuk n ckp leklok.,..insyaAllah akan diperkenankn...'' jwpn keyakinan dia yg selalu membuatkan sy lega...n yakin...dia mampu memujuk....

...stlh kali pertama si dia menelefon mak sy,mak sy minta masa untuk berfikir....n alhamdulillah...kali kedua mak tiba2 stuju...padahal masa sy tlpn mak sy,bnyk kali mak xstuju....huhu...pandainya si dia myakinkn mak...n kdua ibu bapa dia pun turut dia yakinkan...smuanya dia yg uruskan....thank u Allah....^_^  dan kata sepakat telah disetujui...awal bulan 9 kami bernikah...

usim...stlh bertungkus lumus sy menaip surat tangguhan..sy bertawakkal..smoga apa yg sy lakukan btul....n sy yakin dgn keputusan yg sy wat stlh sy solat n berdoa dgn Allah..jiwa sy tenang...sy menaip tgh2 mlm....bila smua ahli bilik sy tido...sy xnk sape2 pun th keputusan sy,kcuali kwn2 baik sy....diorg diamanahkn supaya menyimpan rahsia ini...sy xnk smua org th...tahu2 la mulut manusia...mcm2 ragam....n mcm2 pandgn...bukan xnk trima pndgn org lain..tp stakat 2 3 org sy minta pndgn dh ckup meyakinkn sy....n smpai sy kawin br la kwn2 yg lain th...biarla benda itu berlaku dulu br sy xkisah ianya tersebar....


.........bersambung....



                      

 


4 comments:

  1. kalau ma ngn abah saya....lagi2 la xbg...huhuh....

    ReplyDelete
  2. huhu...kna pujuk bnyk kali tu...lama2 lmbut jgk hati....insyaAllah...=)

    ReplyDelete
  3. suka baca ...:) teruskan menulis yer :)

    ReplyDelete
  4. @qasehnya rania : tq ciksu...ni cite 6 bulan dulu..hihi

    ReplyDelete

~ dAh hAbis bAca daH??tiNggaLkaN koMen ye...TQ;)